Begreppet att "ha all världens data i fickan" är något som de flesta redan vant sig vid. Faktum är att vi blivit så vana vid att alltid ha tillgång till denna data så att när vår 3G-uppkoppling är seg eller vårt WiFi strular så reagerar vi på samma sätt som om när det blir komplett strömavbrott och en känsla av maktlöshet uppstår. När vi väl står i en butik vill vi kunna kontrollera betyg från andra direkt i telefonen, vi vill direkt kunna slå upp namnet på den som ringt från ett visst nummer eller kunna använda karttjänsten i vår mobiltelefon. De flesta förlitar sig helt enkelt på denna data på samma sätt som att vi förlitar oss på att bilen ska starta på morgonen.
Vissa av saker är däremot enklare sagt än gjort. Visst finns det bra tjänster för att söka upp betyg eller priser på en viss vara, men lika ofta fumlar man i blindo bland tusen och åter tusentals svar på Google. Och just då, när du står i en butik och vill ha mer detaljerad information om en produkt vill du inte ägna din tid åt att själv söka fram, filtrera och avgöra vilken av dessa hundrtals webbadresser som kan tänkas innehålla just svaret på det du vill veta.
Vad vi behöver är fler och framförallt bättre filter. Tekniken finns på plats, datan - det vill säga själva informationen som du verkligen letar efter finns också på plats. Vad vi helt enkelt saknar är ett filter som på ett bättre sätt än Google kan ge oss det vi behöver - när vi behöver det.
Men vänta nu. Google är väl ändå världens bästa sökmotor och än bättre sökalgoritm och teknik än Google kan vi väl aldrig hitta? Svaret är att vi efterfrågar inte en ny sökmotor eller ett nytt Google. Google gör redan en alldeles fantastiskt uppgift som sökmotor. Vad vi behöver är ett filter som förstår just mig och det som jag behöver här och nu baserat på det "kontext" jag befinner mig i just nu.
Står jag i matbutiken och vill veta hur Italiens miljöpolicy för tomatexport ser ut jämfört med Spaniens skulle det krävas oändligt många sökningar på Google. Står jag i en vitvarubutik och vill läsa användarrecensioner om ett visst kylskåp ska jag inte behöva scrolla och leta mig igenom tiotals med sajter om var jag kan köpa detta kylskåp på nätet, jag vill ha ren information från en säker källa. Likaså när jag sitter hemma och funderar på nästa sommarsemester. Jag vet redan att det är soligt och blått vatten på Mallorca. Vad jag vill veta är vad andra personer i samma livssituation (småbarn, krav på fräsch toalett men bryr mig inte om servicenivån på personalen i receptionen osv) som jag skulle rekommendera på Mallorca.
Känns det som Science Fiction? Oh Nej. Vi är redan här MEN vi behöver fler tjänster och fler filter!
Exempel 1 - Resor
Tripadvisor - den amerikanska tjänsten för att skriva och läsa recensioner om hotell, restauranger, resmål och arrangemang - har gjort en mycket smart koppling till Facebook. Genom att koppla mitt Tripadvisorkonto till Facebook kan Tripadvisor hitta de av just mina vänner på Facebook som besökt ett visst ställe och direkt låta mig kommunicera med denna vän från Tripadvisor. Detta "filter" agerar snarare som filter mellan mig som resenär och researrangörens säljkommunikation och adderar en aspekt av tillit till den information som jag begär. Tilliten handlar självklart om mitt nätverk på Facebook där jag (mer eller mindre) anser mig mer kunna lita mina vänner än på en säljande text hos arrangören.
Exempel 2 - elektronik
Genom att utnyttja det faktum att alla produkter har samma EAN-kod (och därmed streckkod) oavsett butik har Prisjakt inkluderat möjligheten att direkt från sin iPhone kunna ta en bild på streckkoden och sedan direkt få upp information om produkten, användarbetyg och priser hos andra leverantörer. Appen ger dig även en karta med närmsta butik och vilket pris just den butiken har.
En unik produkt hittar man förvisso relativt lätt i Google, men det här tar verkligen "sökningen" till en helt ny nivå.
Vad vi nu behöver är fler smarta sajter, appar och funktioner för att ännu bättre kunna filtrera den enorma datamängd som vi alla vi finns tillgänglig när vi behöver den och där vi behöver den.
fredag 17 september 2010
-
▼
2010
(8)
-
▼
september
(8)
- QWiki - framtidens sätt att konsumera information?
- Microsoft flyttar Live-bloggar till Wordpress
- Google New - ha koll på senaste nytt från Google
- Gratis e-bok om konvertering i Adwords
- Smart sökning för paketresor
- Ta kontroll över din målgrupp på Facebook
- In the eye of the beholder...
- Vi behöver fler filter!
-
▼
september
(8)
- Blogg (1)
- Facebook (3)
- google (3)
- konvertering (1)
- Microsoft (1)
- mobilt (1)
- qwiki (1)
- sociala medier (1)
- startups (1)