Just detta faktum att du själv väljer vilken information du ska ta del av är också en av anledningarna att företagare - stora som små - verkligen kan beröra och nå ut till just sin unika målgrupp. För det handlar inte om att nå ut till X antal tusen personer utan snarare att nå ut till ett fåtal lyssnare som verkligen vill höra det du har att säga.
Som nyskapad grupp eller "sida" på Facebook är det däremot inte helt lätt att nå ut och skaffa nya medlemmar. Detta handlar delvis om att medlemmar mera ogärna sprider vidare och tipsar sina vänner om företag som de "gillar" än om grupper och sidor som berör ens intresse eller humor.
Ett exempel på detta är gruppen "Vi som älskar att resa utomlands" - en grupp som har över 30.000 anhängare och ett stort engagemang med kommentarer i loggen.

Detta kan jämföras med ett av Sveriges största charterarrangörer; Fritidsresor som vid samma tillfälle hade ca 15.000 anhängare. Detta säger lite om hur spridningen på Facebook sker och hur användarna väljer vilka de blir vänner med.
Genom att inte begränsa sin närvaro till just sitt varumärke kan man på ett mycket enklare sätt nå ut till nya medlemmar. Det bör kanske även tilläggas att detta inte ska vara ett sätt att "spamma" eller lura sig till anhängare utan snarare som ett sätt att bättre förstå sig på sin målgrupp.