torsdag 21 juli 2011

Wifi = gratis marknadsföring

Jag kom nyligen hem från en veckas semester på charterorternas etta - Alcudia på Mallorca. Detta resmål är troligen ett av medelhavets mest besökta, särskilt bland barnfamiljer och därmed personer i åldern 25-45 som är såväl resvana som internetvana. De flesta har dessutom en vilja att rapportera hem från sin semester via Facebook, bloggar och andra sociala medier. Problemet är självklart tillgången till internet. I många länder och platser är detta inget problem då hotell, barer, restauranger m.m erbjuder gratis wifi - helt utan några krav på nätverksnycklar eller registrering.

På Mallorca eller snarare i Alcudia är fallet dock inte sådant. Efter en veckas ständigt sökande efter wifi (via telefonen) konstaterar jag att det inte bara saknas öppna gratisnät utan även wifinät över lag. För en bar eller restaurang skulle den mimimala kostnaden för att erbjuda ett gratis wifi lätt betala sig. För vad skulle många av dess kunder göra? Jo, de skulle ta bilder och skriva uppdateringar på Facebook/Google+ m.fl, checka in sig på platstjänster (Gowalla, Facebook places osv) och MMSa hem säljande bilder till familjer som därmed blir lockade av resmålet. Med de "smarta" funktioner som flera webbplatser och sociala nätverk erbjuder skulle olika resenärer dessutom hitta andra resenärers tips och bilder - utan att de känner varandra från början. Ett öppet wifi skulle alltså kunna generera många nya kunder. Att dessa saknas beror nog främst på okunskap och känslan av att man ger bort något gratis utan att få något tillbaka. Helt klart ett kortsiktigt och felaktigt tänkande.

Vid ett par tillfällen trotsade jag ändå de dyra tarifferna för mobildata för att "checka in" på platstjänsten Gowalla. Normalt sätt brukar städer vara överfulla med olika platser att checka in på. Här i Alcudia var det i princip tomt. Något enstaka hotell eller restaurang fanns med, men av de tiotal plats er som jag provade på så saknades de helt. Nu bygger förvisso platstjänsterna på att användarna själva lägger till och registrerar nya platser, men det säger ändå mycket om hur dyr mobildata påverkar och bromsar sociala medier på platser där de kanske fyller sin funktion allra bäst.

Återigen, med ett öppet och gratis nät hade dessa platser fått gratis marknadsföring och spridning till priset av några hundralappar och en trådlös router av enklare modell.